18 postoje, předsudky a stereotypy
Postoje jsou:
a) vrozené předpoklady umožňující hodnotit události a určitou oblast reality
b) zahrnují naučené způsoby chování
c) získané dispozice k určitému hodnocení a z toho vyplývajícímu specifickému způsobu chování v různých situacích
c – asi by šlo i b
Postoje
a) vyjadřují neměnný stabilní vztah a z něho vyplývající tendenci k určitému způsobu chování
b) mají různou stálost a intenzitu
c) jsou součástí osobnosti, předurčují poznání, chápání, myšlení a cítění
d) vznikají sociálním učením
b, c, d
a – Postoje mohou mít různou vnitřní konzistenci, tj. míru souladu jednotlivých složek. Dílčí složky postoje mohou být v různých vzájemných vztazích, ale člověk má přirozenou tendenci udržet vnitřní konzistenci svých postojů. Pokud by bylo rozumové a emoční hodnocení v rozporu, postoj by mohl po určitou dobu kolísat, ale nakonec by jedna ze složek, obvykle ta emoční, převládla.
Doplň věty k funkcím postojů:
a) Hlavní funkce postojů je…
b) Postoje slouží ke…
c) Postoje dále dodávají…
d) Postoje získáváme…
a) Hlavní funkce postojů je připravenost k jednání (nemusíme vždy přemýšlet, zda chceme vynést smetí do tříděného odpadu, máme pozitivní postoj k třídění, a proto to děláme automaticky). Dle postojů se dá předvídat a předpokládat lidské chování.
b) Postoje slouží ke snadnější orientaci ve světě, jeho porozumění a uspořádání prožívaného světa do přehledné struktury. Umožňují nám snáze kategorizovat informace, které člověk získává a dát jim určitý význam. Orientace skrze postoje umožňuje zjednodušené hodnocení reality, odlišení ne/žádoucího, usnadňuje volbu vhodného a eliminaci nevhodného chování.
Mnohdy jde jen o zdánlivou výhodu, protože rychlého a snadného porozumění bývá dosaženo na úkor správnosti.
c) Postoje dále dodávají jistotu v řešení různých problémů. Mnohé postoje slouží k regulaci chování, ve shodě s hodnotami a normami dané společnosti, ze kterých postoje vycházejí. Člověk se obvykle chová v souladu se svými postoji, tak jak společnost vyžaduje. Postoje mohou mít také ochrannou funkci, mohou sloužit jako obrana před nepříjemnými pocity, před nejistotou a ztrátou sebeúcty.
d) Vědomosti, dovednosti a postoje získáváme v průběhu života a to vzděláváním a sociálními vlivy jako např.: sociální kontakty, zvyšování skupinové soudržnosti, atd.).
Kognitivní složka postoje =
a) předmět, člověk v nás vzbuzuje emoce (sympatie x nesympatie)
b) názory a myšlenky osoby o předmětu, druhém člověku.
c) postoj nám dodává energii, abychom se k člověku nějak prakticky vztahovali × chovali, silná vazba k chování (např. nebudu chodit s kuřákem).
b – kognitivní (poznávací)
a – afektivní
c - konativní
Lidé přejímají a přijímají postoje, které:
a) jsou pro ně citově i materiálně výhodné
b) jsou racionální a dávají smysl
c) převažují v sociální skupině
d) vycházejí z vlastní zkušenosti
c, d – neplatí dogmaticky
b – může být, ale racionalita není podmínkou
a – může být, ale také to není podmínkou
Chceme-li dosáhnout změny postoje, musíme působit na všechny tři jeho složky. Vyjmenuj je.
Kognitivní, afektivní, konativní.
Vyjmenuje čtyři faktory, na kterých závisí změna postoje:
1) Od koho informace pocházejí (důvěryhodnost, expert v oblasti, atraktivita).
2) Obsah sdělení (centrální cesta – fakta, argumenty, periferní cesta – emoce).
3) Jak jsou informace podány (složitost informace, audio, video, psaná forma).
4) Komu je informace určena (publikum – jakým způsobem budeme info sdělovat).
Předpojatost, názorová strnulost, emočně nabitý, kriticky nezhodnocený úsudek a z něj plynoucí postoj. Názor přijatelný jedincem nebo skupinou. Tyto znaky může shrnout pod termín:
a) předsudek
b) stereotyp
c) haló efekt
a - Předsudek je zvláštní druh postojů, jde o negativní i pozitivní přisuzování (vlastnosti osobám). Jde o emočně silně akcentované postoje. Jsou více odolné vůči změnám.
b - Stereotyp je opakující se, navyklý způsob jednání. Automaticky používaný mluvní nebo myšlenkový návyk, jehož změna je nesnadná. Jde o šablonovitý způsob vnímání, posuzování a hodnocení. Není výsledkem přímé zkušenosti, je přebírán a udržuje se tradicí.
c - zkreslené hodnocení podle povrchního, ale nápadného dojmu. Některé charakteristiky jsou důležitější než jiné, bez vlivu pořadí (vřelý × chladný,…).
Uveď příklady stereotypů:
1) sociální (typický švéd)
2) etnický (romové)
3) genderový (takhle se holčička nechová)
4) vztahující se k věku (stáří je moudré)