14 Sociální skupina

 


1) Sociální skupina

a) obsahuje dva a více lidí, kteří sebe uvědomují jako skupinu
b) obsahuje tři a více lidí, kteří jsou ve vzájemných dlouhodobých interakcích, sdílejí společné cíle

c) má systém rolí a pozic, systém sociální kontroly a pocit „my“


a, c

 

2) Řekni, jaký význam mají sociální skupiny?

 

Sociální skupiny poskytují přirozené prostředí pro socializaci jedinců. Člověk se stává členem sociální skupiny, aby uspokojoval své psychické potřeby, aby budoval osobní a sociální identitu, aby získával informace a společně s ostatními dosahoval různých cílů.

 

3) Doplň typologické dělení skupin podle naznačených třídících znaků:

a) Užší vztahy, emoce, lidé se znají
b) seberealizace, uznání
c) skupina nemá pravidla, v případě potřeby se obrací na přirozenou autoritu
d) nečlenská skupina
e) jsem rád, že sem patřím, jsem zde spokojený

 

a)    na základě velikosti malá x velká

b)    na základě psych. potřeb primární (emoční vztahy) x sekundární (seberealizace, uznání)

c)     důvod vzniku formální x neformální

d)    členství ve skupině

e)    přináležitost – referenční x nereferenční (jak je mi ve skupině přijemně, cítím se být spjatý…)

 

4) Procesy, které probíhají uvnitř skupiny a mezi skupinami, nebo též procesy, při nichž může docházet diferenciaci (poznávání jednotlivých charakteristik lidí, obsazování pozic) nazýváme:


a) konfliktem a kooperací
b) skupinovou strukturou
c) skupinovou dynamikou

c
a – konflikt je též procesem, je dobré naučit se s ním pracovat, nevyhýbat se mu (konformita)
b – výsledek diferenciace

 

5) Co je sociometrie?

a)    soubor technik, které vedou k měření obliby jednotlivých žáků ve skupině

b)    určuje sociální pozice

c)     měří oblibu, sympatii, vliv a moc mezi spolužáky


c
a – obliba je pouze jedním ukazatelem z výčtu
b – sociometrie nemůže nic určovat…


6) Vzpomeň si na svou třídu, příp. na pracovní kolektiv a zkus ze svého pohledu určit, kdo je, nebo byl u vás:

a)  Vedoucí, leader, hvězda (člověk, který má největší vliv na skupinu).

b) Outsider (člověk, který nemá žádný vliv na skupinu).

c) Mimostojící (člověk, který má malý vliv na skupinu).

d) Ambivalentní (polovina skupiny ho má ráda, druhá nikoliv, ve skupině je neviditelný, přes něj se ventiluje napětí, skrze něj jdou obě skupiny do sporu).

e) Šedá eminence (vedoucí skupiny ho využívá k tomu, aby si vytvořil názor, ve kterém má vůdce slabé místo, vypůjčuje si jeho názory a pak je prezentuje jako své, tento člen je ve skupině neviditelný, dítě ani neví, že v této roli je).

 

7) Konformita

a) lze měřit testem SO-RA-D

b) je tendence přizpůsobovat své názory ostatním členům skupiny
c) objevuje se přibližně ve třech letech, je vedena snahou získat pozitivní sankce, nebo obavou ze sankcí negativních

a, b
c – objevuje se v pěti letech,
školácký konformismus – paní učitelka je bůh, později skupina funguje božské přikázání

 

8) Konverzí označujeme:

 

a)    skutečnou, internalizovanou změnu vlastního názoru pod tlakem informačního vlivu

b)    změnu vnějšího chování, avšak uchování si vlastního názoru pod tlakem normativního vlivu


a – myslím si - většina má pravdu

 

9) Jev, který vede ke zlepšení výkonu jednotlivce za přítomnosti druhých lidí, především u jednoduchých, známých a dobře zvládnutelných výkonů označujeme:

 

a)    sociální inhibicí

b)    sociální facilitací

c)     arousalem

b
a – opak
c – pozornost a aktivizace


10)  Definuj sociální klima

 

Sociální klima školy je dlouhodobý jev charakterizovaný buď převážně pozitivními, příznivými, podpůrnými vztahy, postoji a interakcemi ve škole, nebo negativními, nepříznivými, ohrožujícími vztahy, postoji a interakcemi, které mají vliv na psychický, sociální i somatický zdravotní stav žáků i zaměstnanců školy.