17 sociální vnímání

17 - SOCIÁLNÍ VNÍMÁNÍ A POZNÁVÁNÍ VE VÝCHOVĚ

Získávání a zpracovávání informací o lidech (žácích, učitelích) či jevech v sociálním kontextu nazýváme:

a)    sociální kognicí

b)    sociální kategorizací

c)     sociální percepcí

c

b - Kategorizace: lidé i věci, vše co vnímáme, třídíme do skupin podle podobnosti.

a – Kognice je celkově o poznávání, slovo sociální jsem v obou případech přidal jen pro zmatení

 

Naše vnímání neovlivňuje

a)    osobní vztah k jedinci

b)    osobní ladění

c)     ten, kdo je přítomen sociální situaci

d)    kontext, v jakém probíhá percepce

e)    sociální vnímání může ovlivnit prakticky cokoliv, včetně polohy měsíce


e

 

Seřaď procesy zpracování informací

a)    usuzování

b)    smyslové přijímání informací

c)     řešení problémů

d)    uložení informací do paměti


b,  d, a, c – otázka je takto formulovaná jen proto, aby si člověk procesy aspoň trochu zapamatoval.

 

Jednou z chyb v sociálním vnímání, kdy vyčleňujeme některé informace a vnímáme pouze vybrané podněty nazýváme:

 

a)    inferencí

b)    selekcí

c)     kategorizací

b

a - opak selekce, začleňování nových informací mimo realitu, domýšlíme si.

c - lidé i věci, vše co vnímáme, třídíme do skupin podle podobnosti.

 

Sociální chyby

a)    jsou základní tendence při vnímání druhých osob a vedou k usnadnění orientace ve velkém množství informací, právě proto je nevnímáme kladně

b)    jsou základní tendence při vnímání druhých osob a vedou k usnadnění orientace ve velkém množství informací, ale i přes název „chyba“ ji nelze za chybu v každém případě považovat

c)     vedou k povrchnosti vnímání

 

Toto je spíše filosofická otázka, myslím, že zbavení se sociálních chyb by mohlo vést k sebedestrukci. V jakých přípdech? Zkuste je vymyslet!

 

Představy a očekávání ovlivňující dojem z druhého člověka nebo dokonce předurčující chování daného člověka vystihuje termín:

a)    sebesplňující proroctví

b)    efekt prvního dojmu

c)     efekt pozdějšího dojmu, novosti

 

a
b - tendence upřednostňovat při vytváření prvního dojmu (při organizaci vzpomínek) informace, které jsme obdrželi na začátku, je těžké je měnit.

c - tendence změnit první dojem pod vlivem pozdějších informací, jsou-li v protikladu a mají-li větší sílu. Změnit dojem z dobrého na špatný je jednodušší a rychlejší, než opačně.

 

Tendenci vysvětlit si chování druhého člověka, ve vztahu k vnějším faktorům (kontext, ve kterém se nachází, motivace můžeme označit termínem:

a)    kauzální atribuce dispozičních příčin

b)    kauzální atribuce situačních příčin

c)     autoatribuce

 

b

a - vztahují k osobnosti člověka (řešení opouštím, chová se tak, jaký je).

c - je takový proces, kdy jedinec sám sobě připisuje určité příčiny vlastních aktivit. Příkladem je racionalizace jako obrana ega před vnějším prostředím (rozumové zdůvodnění aktivit). Vztah kauzální atribuce a autoatribuce je pak vyjádřen identifikací studenta s učitelem.

 

 

Tendence zanedbávat situační informace na úkor přecenění faktorů dispozičních (vlastností, chování a povahy jedince).

a)    základní atribuční chybou

b)    Pygamalion efektem

c)     Haló efektem

a - Posuzujeme-li negativní chování jiných jedinců, máme tendenci přeceňovat roli dispozičních činitelů. Naopak vlastní selhání přisuzujeme situačním faktorům a naopak vlastní úspěch připisujeme interním činitelům (výjimečnost, dokonalost), kdežto na úspěchu jiných mají podle nás větší podíl i vnější podmínky.

b - představy a očekávání ovlivňující dojem z druhého člověka nebo dokonce předurčující chování daného člověka. U pygmalion efektu se jedná o očekávání pozitivní.

c - zkreslené hodnocení podle povrchního, ale nápadného dojmu. Některé charakteristiky jsou důležitější než jiné, bez vlivu pořadí (vřelý × chladný,…).