15 narušené vztahy v sociální skupině

15) NARUŠENÉ VZTAHY V SOCIÁLNÍ SKUPINĚ

1)    Školní třída je:

a) formální uzavřená sociální skupina, kde fungují menší neformální podskupiny
b) uměle vytvořená sociální skupina, která má formální charakter, vytváří si skupinové normy
c) uzavřená skupina s formálním charakterem, kde vyučující tvoří skupinovou normu

a, b
 

2)    Třídní šašek, nebo vůdce skupiny. Tyto termíny můžeme označit pojmem:

a) role
b) pozice

a
b – vůdce skupiny bude mít většinou i dobrou pozici, ale role třídního šaška může mít v různých skupinách odlišný status
 

3)    Jaké dvě potřeby má člověk, které ho nutí, začlenit se do společnosti?

a)  Potřeba přiblíží (v interakcích a vztazích, kontakt, přátelství, láska, družnost
b) Potřeba sebeuplatnění v sociálním kontaktu (uplatňují se v řízení a konfliktu)

 

4)    Přibližně v jakém věku přebírají vrstevníci vliv nad učitelem.

a) 7 let
b) 10 let
c) 14 let

b – Děti si začnou vyhledávat kamarády podle společných charakteristik – zájmy, hodnotové orientace, životní motivace (životem podřízený si může hledat svého vůdce)/podobnost…
a – Třída je vnitřně málo strukturovaná děti se spolu baví např. na základě fyzické blízkosti – jsou spolu v lavici, nebo se znají přes rodiče.
 

5)    Řekni, jaké znáš pozice žáků ve třídě

Vůdce, Hvězda

·         Dobrý kamarád (podporuje pozitivní klima ve třídě).

·         Přijatelný spolužák (střední míra vlivu a obliby, průměrnost poskytuje jistotu).

·         Odmítaný (vytlačovaný) spolužák (vybočuje s průměru).

·         Přehlížený spolužák (v sociometrickém dotazníku vyslal výběry, dostal však min).

·         Izolovaný spolužák (neobdržel, ani nevyslal výběry v sociometrickém dotazníku).
 

6)    Vyřaď slovo, které neodpovídá definici šikany

Tělesné, psychické, nebo kombinované ponižování, případně týrání jedinců jnými, vrstevnickými skupinami. Úmyslné, jednorázové nebo opakované jednání, které je namířen proti jinému a které útočí na lidskou důstojnost. V šikaně silnější zneužívají slabší.

Slovo jednorázové.
 

7)    Které dítě bývá nejčastěji šikanováno? Pojmenuj.

Dítě fyzicky slabé, dítě bojácné a uzavřené, žák se sníženým sebevědomím, dítě fyzicky odlišné (s handicapem), s nápadnou fyzickou vadou, jiná etnická příslušnost, obézní dítě, dítě s brýlemi, s rovnátky
 

8)    Kdo je agresorem. Pojmenuj.

Šikanuje vždy skupina. Iniciátorem násilí je jedinec, který je fyzicky zdatný, tedy v převaze vůči oběti. Jedinec s tendencí prosadit se. Často pochází z rodiny, kde nezažívá lásku.
 

9)    Jaká jsou nebezpečí šikany? Vyjmenuj.

a) fyzické a psychické nebezpečí pro oběť (úzkost, strach, nejistota z možného násilí, zhoršení prospěchu, možné záškoláctví, suicidální pokusy)
b) agresor si přenese normy chování do dospělosti (pracoviště, vztahy…)
b) šikana se stane součástí skupinové dynamiky – když není včas zastavena, je respektována celou třídou na úkor obětního beránka, který „si za to může sám“…, nesouhlas může vést též k šikaně
c) psychický podpis na všech zúčastněných vč. tichých pozorovatelů
 

10) Seřad vývoj šikany ve skupině: Manipulace a fyzické náslilí, Vznik jádra, Ostrakismus, Totální šikana, Přijmutí norem agresora
 

·         Ostrakismus (vyčleňování jedince z kolektivu pro nějakou odlišnost).

·         Manipulace, fyzické násilí (postrkování, podtrhávání nohou, fyzické násilí).

·         Vznik jádra (je klíčovým momentem vzniku šikany, skupina promýšlí plán).

·         Většina přejímá normy agresora

·         Totální šikana (skupina se snaží na oběti vytěžit co nejvíce).
 

11) Jak lze pomoci při šikaně? Vykoumej pár možností.

a) dítě musí vědět, že ubližování je nutné nahlásit. Šikanu jedinec často nemůže zvládnout samostatně.
b) Nácvik obrany.
c) práce se skupinou.
d) využití poradenských center
 

12)  Rozveď jednotlivé výroky, dej jim širší význam.
 
Žáci musí být obeznámeni s tím, co je to šikana.
Žáci musí být vedeni k odpovědnosti, nejen k poslušnosti.
Ve škole nesmí být kladen důraz pouze na soutěž, ale i na spolupráci.
Někdy je dobré rozumně omezit tresty.
Práce ve škole musí být smysluplná a kreativní.
Učitel musí být garantem bezpečného prostředí ve třídě.
Pro učitele by měly být důležitější děti než osnovy a předměty.
Učitel nesmí látku jen přednášet.
Děti si musí ve výuce rozvíjet komunikační dovednosti.
Školní prostřední nesmí být nadmíru stresující.
Učitel nemá klást důraz ve výuce na vlastní moc a autoritu.
Výuka musí vést k integraci žáků.  
Ve škole je třeba demokratizovat vztahy mezi učiteli a žáky.
Školy se musí řídit principem předběžné opatrnosti.
Do prevence šikany musí být zapojeni i rodiče.