Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta
katedra pedagogiky
Požadavky ke státní závěrečné zkoušce pro kombinované bakalářské studium
VYCHOVATELSTVÍ (7505R008)
 
Státní závěrečná zkouška v oboru vychovatelství se skládá ze dvou částí: 1. zkoušky ze základů
pedagogiky a psychologie pro vychovatele a 2. zkoušky ze zvolené specializace. Zkušební okruhy
k jednotlivým specializacím jsou k dispozici na webových stránkách příslušných kateder PedF UK.
Základy pedagogiky a psychologie pro vychovatele
zkušební okruhy
 
 
A) Zkušební okruhy zaměřené na základy pedagogiky pro vychovatele
1) Pedagogika jako věda, struktura pedagogiky. Předmět studia základních pedagogických 
disciplín, hraniční a spolupracující vědy. Význam studia pedagogické teorie pro 
pedagogickou praxi. 
2) Pedagogika volného času. Základní pojmy – volný čas, výchova ve volném čase, 
volným časem, pro volný čas. Výchova formální, informální, neformální. Výchova 
mimo vyučování. 
3) Výchova a vývoj člověka. Pedagogický nativismus a empirismus, důsledky těchto 
krajností pro koncepci výchovy a vzdělávání. Současné názory na význam vnitřních a 
vnějších faktorů při vývoji jedince. 
4) Vztah výchovy a společnosti. Ekonomické a sociální souvislosti výchovy a vzdělávání. 
Idea vzdělanostní společnosti a současná realita v České republice. 
5) Přehled vývoje názorů na výchovu a vzdělávání. Výchovný ideál starověku, středověku 
a novověku. 
6) Pedagogické názory J. A. Komenského a jejich vliv na pedagogickou teorii a praxi. 
7) Alternativní směry v pedagogické teorii a praxi. Možnosti a meze využití alternativních 
koncepcí výchovy v praxi škol a školských zařízení. 
8) Český školský systém a jeho struktura. Základní legislativní dokumenty ve školství. 
Současné problémy školské politiky v ČR, v Evropské unii. 9) Přehled školských zařízení, která se podílejí na výchově ve volném čase. Zařízení 
pro zájmové vzdělávání, výchovná a ubytovací zařízení, zařízení pro ústavní a ochrannou 
výchovu. Subjekty, které se podílejí na výchově ve volném čase, mimo vyučování. 
Další prostředí, kde děti tráví volný čas.
10) Hlavní trendy ve výchově ve volném čase. Animace, výchova zážitkem, práce v terénu, 
participace. 11) Motivace dítěte jako pedagogicko-psychologický problém. 
12) Cíle, podmínky, obsah, metody a formy výchovy ve volném čase. 
13) Kompetence vychovatele, autorita a prestiž, aktuální problémy vychovatelského 
povolání. Způsoby získávání vychovatelské kvalifikace. 
14) Klima školy, zařízení pro volný čas. Výchovný systém zařízení, řády, samospráva, 
tradice. 
15) Etika v životě člověka. Morální rozvoj osobnosti, role výchovy, metody etické výchovy. 
Problém svobody a kázně. Pojetí kázně při výchově ve volném čase. 
16) Výchovná práce v oblasti multikulturní výchovy, environmentální výchovy a mediální 
výchovy 
17) Spolupráce vychovatele s učiteli a s rodiči žáků. Společné aktivity dospělých a dětí 
v rámci výchovy ve volném čase. 
18) Zájmové činnosti - pojem. Obsah a formy zájmových činností. 
19) Hra a hračka ve sféře volného času dětí, mládeže a dospělých. 
20) Sociálně patologické jevy a poruchy chování. Základní charakteristiky poruch chování, 
příčiny poruch chování, klasifikace poruch chování, možnosti prevence a řešení 
jednotlivých poruch chování. 
Doporučená literatura 
BENDL, S. Školní kázeň, metody a strategie. Praha : ISV, 2001. 
DVOŘÁČEK, J. Vzdělávání v integrující se Evropě. Praha : VŠE,2001. ISBN 80-245-0223-2. 
DVOŘÁČEK, J. Základy pedagogiky pro učitele a vychovatele. Praha : PedF UK, 2004. 
DVOŘÁČEK, J. Kapitoly z etiky. Praha : Oeconomica, 2004. 
HÁJEK, B.; PÁVKOVÁ, J. Školní družina. Praha : Portál, 2003. 
HÁJEK, B.; HOFFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha : Portál, 2008. 
HÁJEK, B. Právní vědomí vychovatele. Praha : UK – PedF, 2003. Texty pro distanční studium. 
JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. 
Praha : Karolinum, 1998. 
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005. 
MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN, 1992. 
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Praha : ÚIV, 2001. 
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003 
NĚMEC, J.aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno : Paid, 2002. 
PÁVKOVÁ, J.,aj. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 1999, 2002. 
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, 
https://www.vuppraha.cz/soubory/RVPZV_2007-07.pdf 
SAK,P.; SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce. Praha : Svoboda servis, 2004. ŠTVERÁK, V. Dějiny 
pedagogiky I., II. Praha : SPN, 1991. 
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001. 
VÁŇOVÁ, R. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha : PedF UK, 1997. 
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999. 
 
 
B) Zkušební okruhy zaměřené na základy psychologie pro vychovate
1. Osobnost člověka. Determinanty osobnosti. Struktura osobnosti. Vlohy a schopnosti, inteligenční 
schopnosti, nadání. Pojmy temperament a charakter. Zaměřenost osobnosti, motivace a hodnoty. 
Možnosti školy v ovlivňování osobnosti dítěte. Uplatňování tzv. osobního zřetele k individuu.
2. Vývoj. Vymezení a vzájemný vztah pojmů: vývoj, zrání, učení. Hlavní činitelé 
psychického vývoje. Oblasti vývoje a vztah mezi nimi (tělesná, percepční, kognitivní 
atd.). Tzv. kritická období ve vývoji (citlivá období). Vztah mezi vývojem a 
výchovou/vzděláváním.
3. Učení. Význam učení pro život člověka. Základní druhy učení – senzomotorické, 
kognitivní, sociální. Základní principy učení – učení pokusem a omylem, vhledem, 
posilováním, nápodobou a identifikací. 
4. Socializace. Proces socializace, jeho význam pro člověka a společnost. Úloha školy a 
rodiny v socializaci dítěte, rozdíly v rodinné a školní socializaci. Mechanismy socializace 
(sociální učení). Problémy v socializaci a její důsledky pro dítě. 
5. Motivace. Vymezení pojmů: motivace, potřeba, motiv, motivační konflikt. Druhy 
motivace uplatňující se ve školním učení: poznávací, výkonová, sociální. Zjišťování 
motivace. Zásady využívání odměn a trestů. 
6. Vybrané teorie vývoje člověka. Představení jedné periodizace vývoje dle vlastního 
výběru (Freud, Bruner, Piaget, Kohlberg atd.). Eriksonovo pojetí vývoje – charakteristiky jednotlivých období, vývojové úkoly. 
7. Vývoj vnímání a myšlení. Charakteristika jednotlivých vývojových etap, jejich věkové 
vymezení. Možné problémy ve vývoji. Vztah k výchově/vzdělávání. Možnosti 
pozitivního ovlivnění. 
8. Sociální vývoj. Charakteristika jednotlivých vývojových etap, jejich věkové vymezení. 
Možné problémy ve vývoji. Význam sociálního prostředí pro utváření identity a 
sebepojetí člověka. Vztah k výchově/vzdělávání. Možnosti pozitivního ovlivnění. 
9. Mladší školní věk. Charakteristika dítěte před vstupem do školy a v mladším školním 
věku. Hlavní změny v jednotlivých vývojových oblastech, zejména v oblasti kognitivní a 
osobnostně-sociální. Školní zralost a připravenost. Možné problémy v počátečních 
ročnících základní školy. 
10. Starší školní věk, pubescence a adolescence. Charakteristika období pubescence a 
adolescence. Hlavní změny v jednotlivých vývojových oblastech, zejména v oblasti 
kognitivní a osobnostně-sociální. Vztahy k rodičům, k učitelům a k vrstevnickým 
skupinám. Možné problémové projevy ve škole a jejich řešení. 
11. Žáci s SPU a SPCH. Specifické poruchy učení. Stručné charakteristiky dyslexie, 
dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Postup školy vůči dítěti s SPU. Pojem problémové 
chování a specifické poruchy chování. Možné příčiny problémového chování. Projevy 
problémového chování. Možnosti nápravy problémového chování. Postup školy vůči 
dítěti s problémovým chováním. 
12. Deprivace a subdeprivace. Vymezení pojmů. Příčiny a následky. Nedostatečná 
socializace dítěte. Vztah k výchově/vzdělávání ve škole. 13. Rodina. Vliv rodiny na vývoj a formování 
osobnosti dítěte. Výchovné styly v rodině. 
Vztah rodiny ke škole. Důsledky pro práci vychovatele. 
14. Sociální skupina. Charakteristiky sociální skupiny. Třídění skupin podle hlavních 
kritérií. Sociální dynamika, sociální struktura ve skupině. Zjišťování vztahů a pozic ve 
skupině (sociometrie). Vedení skupiny. Sociální klima. 
15. Narušené vztahy v sociální skupině. Podoba a význam dobře fungujících vztahů ve 
školní třídě. Projevy narušených vztahů. Pojem šikana. Možnosti prevence a intervence. 
16. Pedagogická komunikace (psychologické hledisko). Verbální a neverbální 
komunikace. Možné problémy v komunikaci mezi učiteli/vychovateli a žáky – jejich 
příčiny a řešení. Zásady efektivní komunikace. 
17. Sociální vnímání a poznávání ve výchově. Pojem sociální percepce a kognice (v 
kontextu školy). „Chyby“ ve vnímání a poznávání – jejich příčiny, projevy, rizika. Efekt 
prvního dojmu, halo efekt, pygmalion efekt , sebesplňující proroctví atd. Kauzální atribuce a autoatribuce. 
18. Postoje, předsudky, stereotypy. Složky postoje, utváření a změny postojů. Pojem 
předsudek a stereotyp, jejich vliv na komunikaci učitele a žáků, rodičů atd. Možnosti 
narušování předsudků a stereotypů u žáků a u učitelů/vychovatelů. 
19. Vychovatel. Vychovatel jako osobnost a jako facilitátor psychického 
vývoje/osobnostního rozvoje dětí a mládeže. Mentální hygiena pedagogického procesu. 
Autodiagnostika vychovatele. Rizika profese vychovatele. Stres, jeho příčiny a důsledky. 
Syndrom vyhoření. 
20. Využívání psychologie ve vychovatelství. Metody pedagogicko-psychologické 
diagnostiky v práci pedagoga, etika práce s pedagogicko-psychologickými 
diagnostickými nástroji. 
Doporučená literatura 
FONTANA, G Psychologie ve škole. Praha : Portál, 1996. 
HADJ MOUSSOVÁ, Z. Sociální psychologie. Praha : PedF UK, 2003. 
HADJMOUSOVÁ, Z. Pedagogická psychologie. Praha : PedF UK, 2005. 
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada,2006 
HELUS, Z. Dítě v osobním pojetí. Praha : Portál, 2004. 
HRABAL, V. Sociální psychologie. Praha: PedF UK, 2002. 
HRABAL,V. Diagnostika. Praha : PedF UK, 2002. 
KUSÁK,P.; DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie A,B.Olomouc : PedF UJEP, 2002 
MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. 
MATĚJČEK, Z.; DYTRYCH Z. Děti, rodina a stres. Praha : MZ ČR, Psychiatrické centrum, 
1994. 
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíce potřebují. Praha : Portál, 1994. 
PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení : Perspektivní orientace žáků a časový faktor 
v žákovské motivaci. Praha : PedF UK, 2002. 
PSŠE. Typy žáků. Praha : PedF UK, 1995. 
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha : Panorama, 1989. 
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství v dospívání. Praha : Karolinum, 2005. 
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha : Karolinum, 
2001. 
VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum, 
2005.